LECTURAS SINGULARES EN EL ESCENARIO ESCOLAR

Autor
SEBASTIANA ANAHÍ CUEVAS ENCINA
Fecha de publicación
2021
Abstract
This writing is part of the Research Project (PI) V112 "Destinations of (s) ubjectivation in childhood / and adolescence / s, intersections and community" (CURZA-UNCo), directed by Dr. Patricia Weigandt and co-directed by the B.C. and Prof. Marina La Vecchia. It proposes a research about a medium-level educational institution, which will take the concept of educational trajectory as its starting point, and from there to go on stressing and questioning about the singular look that psychoanalysis gives us and that we consider can contribute to this conceptualization. Unique look that could contribute not only to the educational institution but primarily to work with adolescents. That is why we will pay special attention to the reports of the practice that we will present and the contributions that have been significant for the readings that cut out the singular in school settings. Proposing a mode of intervention, which gives rise to the possibility of subjective movements in the adolescent students whom we find accompanying in their passing / s of life and school.
Resumen
El presente escrito se enmarca en el Proyecto de Investigación (P.I.) V112 “Destinos de(s)ubjetivación en infancia/s y adolescencia/s, intersecciones y comunidad” (CURZA-UNCo), dirigido por la Dra. Patricia Weigandt y codirigido por la Lic. y Prof. Marina La Vecchia. El mismo propone un recorrido por una institución educativa de nivel medio, que tomará como puntapié inicial el concepto de trayectoria educativa, para desde allí ir tensionando e interrogando acerca de la mirada singular que nos aporta el psicoanálisis y que consideramos puede contribuir a esta conceptualización. Mirada singular que podría aportar no sólo a la institución educativa sino primordialmente al trabajo con la/s adolescencia/s. Es por ello que pondremos especial atención en los relatos de la práctica que presentaremos y los aportes que nos han resultado significativos para las lecturas que recortan lo singular en escenarios escolares. Proponiendo un modo de intervención, que dé lugar a la posibilidad de movimientos subjetivantes en los/as estudiantes adolescentes a quienes nos encontramos acompañando en su/s transcurrir/es de vida y escolar.