Autor
CUTRONA, MARIELA
Fecha de publicación
2020
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Abstract
This article presents a series of questions about the place of the file and school history of
students in the compulsory educational system, from elements of the practice of workers
with children and adolescents through institutional interventions, which formed and are
part of the instances of reflection and review carried out in the "El Hormiguero: Interinstitutional and interdisciplinary space" within the framework of PI V 112 called
"Destinations of de(s)ubjectivation in childhood /s and adolescence / s, intersections and
community", led by Dr. P. Weigandt and co-directed byB.C. and Prof. M. La Vecchia,
developed at the National University of Comahue, Regional University Center Atlantic
Zone, Viedma, Río Negro, Argentina. On this occasion, we will only deploy questions in
relation to the sayings about the file with the nomination of "School File" and its
relationship with the student's school history, from professional practice in the educational
field. The questions that guide the reflection are: could we say that it is an individual and
institutional document? When and how is the school file named? Who has access to the
school file? What does it represent for the institution? What does it say about a child,
adolescent and young person? Does it represent you? Is or could it reflect the student's
school history?
students in the compulsory educational system, from elements of the practice of workers
with children and adolescents through institutional interventions, which formed and are
part of the instances of reflection and review carried out in the "El Hormiguero: Interinstitutional and interdisciplinary space" within the framework of PI V 112 called
"Destinations of de(s)ubjectivation in childhood /s and adolescence / s, intersections and
community", led by Dr. P. Weigandt and co-directed byB.C. and Prof. M. La Vecchia,
developed at the National University of Comahue, Regional University Center Atlantic
Zone, Viedma, Río Negro, Argentina. On this occasion, we will only deploy questions in
relation to the sayings about the file with the nomination of "School File" and its
relationship with the student's school history, from professional practice in the educational
field. The questions that guide the reflection are: could we say that it is an individual and
institutional document? When and how is the school file named? Who has access to the
school file? What does it represent for the institution? What does it say about a child,
adolescent and young person? Does it represent you? Is or could it reflect the student's
school history?
Resumen
El presente artículo presenta una serie de interrogantes sobre el lugar del legajo e historia
escolar de los estudiantes en el sistema educativo obligatorio, desde elementos de la
práctica de trabajadores con las infancia/s y adolescencia/s mediante intervenciones
institucionales, los cuales formaron y forman parte de las instancias de reflexión y revisión
llevadas adelante en el “El Hormiguero: Espacio interinstitucional e interdisciplinario” en
el marco del PI V 112 denominado “Destinos de(s)ubjetivación en infancia/s y
adolescencia/s, intersecciones y comunidad”, dirigido por la Dra. P. Weigandt y codirigido
por la Lic y Prof. M. La Vecchia, desarrollado en la Universidad Nacional del Comahue,
Centro Universitario Regional Zona Atlántica, Viedma, Río Negro, Argentina. En esta
oportunidad solo desplegaremos interrogantes en relación a los decires sobre el legajo con
la nominación de “Legajo Escolar” y su relación con la historia escolar del estudiante,
desde la práctica profesional en el campo educativo. Los interrogantes que orientan la
reflexión son: ¿podríamos decir que es un documento individual e institucional? ¿cuándo y
cómo es nombrado el legajo escolar? ¿quiénes acceden al legajo escolar? ¿qué representa
para la institución? ¿qué dice de un niño, adolescente y joven? ¿lo representa? ¿es o podría
reflejar la historia escolar del o la estudiante?
escolar de los estudiantes en el sistema educativo obligatorio, desde elementos de la
práctica de trabajadores con las infancia/s y adolescencia/s mediante intervenciones
institucionales, los cuales formaron y forman parte de las instancias de reflexión y revisión
llevadas adelante en el “El Hormiguero: Espacio interinstitucional e interdisciplinario” en
el marco del PI V 112 denominado “Destinos de(s)ubjetivación en infancia/s y
adolescencia/s, intersecciones y comunidad”, dirigido por la Dra. P. Weigandt y codirigido
por la Lic y Prof. M. La Vecchia, desarrollado en la Universidad Nacional del Comahue,
Centro Universitario Regional Zona Atlántica, Viedma, Río Negro, Argentina. En esta
oportunidad solo desplegaremos interrogantes en relación a los decires sobre el legajo con
la nominación de “Legajo Escolar” y su relación con la historia escolar del estudiante,
desde la práctica profesional en el campo educativo. Los interrogantes que orientan la
reflexión son: ¿podríamos decir que es un documento individual e institucional? ¿cuándo y
cómo es nombrado el legajo escolar? ¿quiénes acceden al legajo escolar? ¿qué representa
para la institución? ¿qué dice de un niño, adolescente y joven? ¿lo representa? ¿es o podría
reflejar la historia escolar del o la estudiante?
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