Autor
WEIGANDT, PATRICIA
Fecha de publicación
2020
Archivo
Abstract
Postmodern childhoods and adolescences and new family configurations in the
postmodern sociohistorical context.
This writing has its origin in a class requested by the SeNAF (Secretariat for childhood,
adolescence and family of the province of Río Negro) in agreement with CURZA UNCo´s
research project V112 entitled "Destinations of de(S)ubjectivation with children and
adolescent/s. Intersections and community ” Director: Dr. Patricia Weigandt, co-director:
B.C. and Prof. Marina La Vecchia. The class was aimed at workers from different
organizations, with different training levels (professionals, community-based operators,
coordinators, among others). The text below will save the original characteristics designed
for that space of transmission, so that other workers can access that material through reading.
The proposed theme "Postmodern childhoods and adolescences and new family
configurations in the postmodern sociohistorical cultural context" is covered from the
conceptual scaffolding of psychoanalysis, articulating with concepts from other disciplines
(sociology and art history) and taking into account practices and interventions carried out
within the “Inter-institutional space with children and adolescents, El Hormiguero. CURZA.
UNCo”.
postmodern sociohistorical context.
This writing has its origin in a class requested by the SeNAF (Secretariat for childhood,
adolescence and family of the province of Río Negro) in agreement with CURZA UNCo´s
research project V112 entitled "Destinations of de(S)ubjectivation with children and
adolescent/s. Intersections and community ” Director: Dr. Patricia Weigandt, co-director:
B.C. and Prof. Marina La Vecchia. The class was aimed at workers from different
organizations, with different training levels (professionals, community-based operators,
coordinators, among others). The text below will save the original characteristics designed
for that space of transmission, so that other workers can access that material through reading.
The proposed theme "Postmodern childhoods and adolescences and new family
configurations in the postmodern sociohistorical cultural context" is covered from the
conceptual scaffolding of psychoanalysis, articulating with concepts from other disciplines
(sociology and art history) and taking into account practices and interventions carried out
within the “Inter-institutional space with children and adolescents, El Hormiguero. CURZA.
UNCo”.
Resumen
El presente escrito tiene su origen en una clase solicitada por la Secretaría de niñez,
adolescencia y familia de la provincia de Río Negro (SeNAF) en el marco del convenio con
el Proyecto de investigación V112 CURZA UNCo “Destinos de(S)ubjetivación con
infancia/s y adolescencia/s. Intersecciones y comunidad” Directora: Dra. Patricia Weigandt,
co directora: Lic. y Prof. Marina La Vecchia, que fuera dirigida a trabajadores de sus
diferentes organizaciones, con diferentes niveles formativos (profesionales, operadores socio
comunitarios, coordinadores, entre otros). El texto a continuación guardará las características
originales pensadas para ese espacio de transmisión, con el fin que otros trabajadores puedan
acceder vía la lectura a aquel material. La temática propuesta “Infancias y adolescencias
posmodernas y nuevas configuraciones familiares en el contexto sociohistórico cultural
posmoderno” es recorrida desde el andamiaje conceptual del psicoanálisis articulando con
conceptos provenientes de otras disciplinas (sociología e historia del arte) y tomando en
cuenta prácticas e intervenciones llevadas a cabo desde el “Espacio interinstitucional con
infancia/s y adolescencia/s “El Hormiguero”. CURZA. UNCo”.
adolescencia y familia de la provincia de Río Negro (SeNAF) en el marco del convenio con
el Proyecto de investigación V112 CURZA UNCo “Destinos de(S)ubjetivación con
infancia/s y adolescencia/s. Intersecciones y comunidad” Directora: Dra. Patricia Weigandt,
co directora: Lic. y Prof. Marina La Vecchia, que fuera dirigida a trabajadores de sus
diferentes organizaciones, con diferentes niveles formativos (profesionales, operadores socio
comunitarios, coordinadores, entre otros). El texto a continuación guardará las características
originales pensadas para ese espacio de transmisión, con el fin que otros trabajadores puedan
acceder vía la lectura a aquel material. La temática propuesta “Infancias y adolescencias
posmodernas y nuevas configuraciones familiares en el contexto sociohistórico cultural
posmoderno” es recorrida desde el andamiaje conceptual del psicoanálisis articulando con
conceptos provenientes de otras disciplinas (sociología e historia del arte) y tomando en
cuenta prácticas e intervenciones llevadas a cabo desde el “Espacio interinstitucional con
infancia/s y adolescencia/s “El Hormiguero”. CURZA. UNCo”.
Palabras clave