Autor
PAVELKA, GABRIEL
Fecha de publicación
2020
Archivo
Abstract
The present document is framed within Research project V112 (UNCo-CURZA) called:
“Destinations of de(s)ubjectivation in childhood / adolescence / s, intersections and
community” directed by Dr. Patricia Weigandt and co-directed by B.C. And Prof. Marina La
Vecchia and within the chair of Psychoanalysis corresponding to the second year of the B.C.
and professorship degree in Psycho pedagogy (CURZA-UNCo) The paper´s aim implies to
trace a brief path through some key moments of the Freudian developments, which were
founding and resulted in the invention of psychoanalysis. It is considered extremely relevant
to locate the way in which his invention was aimed placing praxis as a base and horizon.
Learning from practice, through difficulties and failures, producing theorization. The passage
from the first techniques of hypnosis and associative coercion to free association, floating
attention, interpretation, construction and transfer as a transversal concept, in a constant
commitment to the desiring subject.
“Destinations of de(s)ubjectivation in childhood / adolescence / s, intersections and
community” directed by Dr. Patricia Weigandt and co-directed by B.C. And Prof. Marina La
Vecchia and within the chair of Psychoanalysis corresponding to the second year of the B.C.
and professorship degree in Psycho pedagogy (CURZA-UNCo) The paper´s aim implies to
trace a brief path through some key moments of the Freudian developments, which were
founding and resulted in the invention of psychoanalysis. It is considered extremely relevant
to locate the way in which his invention was aimed placing praxis as a base and horizon.
Learning from practice, through difficulties and failures, producing theorization. The passage
from the first techniques of hypnosis and associative coercion to free association, floating
attention, interpretation, construction and transfer as a transversal concept, in a constant
commitment to the desiring subject.
Resumen
El presente escrito se enmarca en el PI V112 (UNCo-CURZA) denominado: “Destinos
de(s)ubjetivación en infancia/s y adolescencia/s, intersecciones y comunidad”. Dirigido por
la Dra. Patricia Weigandt y co dirigido por la Lic. y Prof. Marina La Vecchia y en la cátedra
de psicoanálisis correspondientes al segundo año de la carrera Lic. y Prof. en psicopedagogía
(CURZA-UNCo) El objetivo del mismo implica trazar un breve camino por algunos
momentos claves del recorrido freudiano, que resultaron fundantes y derivaron en la
invención del psicoanálisis. Se considera sumamente relevante ubicar el modo en que su
invención tuvo como base y como horizonte a la praxis. Aprendizaje de la clínica, ante las
dificultades y fracasos, produciendo teorización. El pasaje de las primeras técnicas de
hipnosis y coerción asociativa a la asociación libre, atención flotante, interpretación,
construcción y la transferencia como concepto transversal, en una constante apuesta al sujeto
deseante.
de(s)ubjetivación en infancia/s y adolescencia/s, intersecciones y comunidad”. Dirigido por
la Dra. Patricia Weigandt y co dirigido por la Lic. y Prof. Marina La Vecchia y en la cátedra
de psicoanálisis correspondientes al segundo año de la carrera Lic. y Prof. en psicopedagogía
(CURZA-UNCo) El objetivo del mismo implica trazar un breve camino por algunos
momentos claves del recorrido freudiano, que resultaron fundantes y derivaron en la
invención del psicoanálisis. Se considera sumamente relevante ubicar el modo en que su
invención tuvo como base y como horizonte a la praxis. Aprendizaje de la clínica, ante las
dificultades y fracasos, produciendo teorización. El pasaje de las primeras técnicas de
hipnosis y coerción asociativa a la asociación libre, atención flotante, interpretación,
construcción y la transferencia como concepto transversal, en una constante apuesta al sujeto
deseante.
Palabras clave