Autor
SZUMSKY, VANESA
Fecha de publicación
2020
Archivo
Abstract
This essay is framed in PI V112 "Destinations of (s) ubjectivation in childhood /
adolescence / s, intersections and community" (CURZA-UNCo), directed by Dr. Patricia
Weigandt and co-directed by Lic. Prof. Marina La Vecchia.
Starting from a fragment of the sustained practice in educational institutions and an
approach to the biography of the great German pianist and composer Ludwig van
Beethoven, an attempt is made to skirt the following question: Can Psychoanalysis
contribute to the study of hearing loss? The concept of listening that Psychoanalysis
proposes becomes transversal in our journey in a double sense: Firstly, because we
understand that listening enables a destiny of subjectivation; secondly, allowing us to give a
new meaning to the auditory question.
adolescence / s, intersections and community" (CURZA-UNCo), directed by Dr. Patricia
Weigandt and co-directed by Lic. Prof. Marina La Vecchia.
Starting from a fragment of the sustained practice in educational institutions and an
approach to the biography of the great German pianist and composer Ludwig van
Beethoven, an attempt is made to skirt the following question: Can Psychoanalysis
contribute to the study of hearing loss? The concept of listening that Psychoanalysis
proposes becomes transversal in our journey in a double sense: Firstly, because we
understand that listening enables a destiny of subjectivation; secondly, allowing us to give a
new meaning to the auditory question.
Resumen
El presente ensayo se enmarca en el PI V112 “Destinos de(s)ubjetivación en infancia/s y
adolescencia/s, intersecciones y comunidad” (CURZA-UNCo), dirigido por la Dra. Patricia
Weigandt y co-dirigido por la Lic. y Prof. Marina La Vecchia. A partir de un fragmento de
la práctica sostenida en instituciones educativas y un acercamiento a la biografía del gran
pianista y compositor alemán Ludwig van Beethoven, se intenta bordear el siguiente
interrogante ¿Puede el Psicoanálisis contribuir al estudio de la hipoacusia? El concepto de
escucha que el Psicoanálisis propone se vuelve transversal en nuestro recorrido en un doble
sentido: En primer lugar, porque entendemos que esta escucha posibilita un destino de
subjetivación; en segundo lugar, permitiéndonos otorgar una nueva significación a la
cuestión auditiva.
adolescencia/s, intersecciones y comunidad” (CURZA-UNCo), dirigido por la Dra. Patricia
Weigandt y co-dirigido por la Lic. y Prof. Marina La Vecchia. A partir de un fragmento de
la práctica sostenida en instituciones educativas y un acercamiento a la biografía del gran
pianista y compositor alemán Ludwig van Beethoven, se intenta bordear el siguiente
interrogante ¿Puede el Psicoanálisis contribuir al estudio de la hipoacusia? El concepto de
escucha que el Psicoanálisis propone se vuelve transversal en nuestro recorrido en un doble
sentido: En primer lugar, porque entendemos que esta escucha posibilita un destino de
subjetivación; en segundo lugar, permitiéndonos otorgar una nueva significación a la
cuestión auditiva.
Palabras clave