Autor
Valle, María Ytati
Fecha de publicación
2017
Archivo
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Abstract
The present paper questions what are the arts for before the vulnerability that hurts particularly our children and adolescents. It retrieves the conception that everyone is in possession of an imagining consciousness that equalises us, that allows us to daydream like the child who rides on a broom, or when we go to the cinema and dream the director´s dream. As J.P. Sartre stablished that the arts are something unreal. The unreal is produced by a consciousness that remains in the world and men imagine because they´re transcendentally free. We detect that attitude in artists like J. Beuys, who thought about connexion between art and life. From that perspective, we propose to reflect on what´s the arts purpose before social vulnerability. Perhaps to curl life up.
Resumen
El presente trabajo se interroga para qué sirve el arte ante la vulnerabilidad que hiere especialmente a nuestros niñ@s y adolescentes, recupera la concepción de que todos poseemos una “conciencia imaginante” que nos iguala que nos permite fantasear como el niño que monta una escoba, como cuando vamos al cine y soñamos el sueño del director. Porque como planteó J. P. Sartre el arte es un irreal. Lo irreal está producido fuera del mundo por una conciencia que queda en el mundo y el hombre imagina porque es trascendentalmente libre. Observamos esta actitud en artistas como J. Beuys quienes pensaron la relación entre arte y vida. Desde este posicionamiento propusimos reflexionar para qué el arte ante la vulnerabilidad social, quizás para “enrular la vida.”
Palabras clave