Universidad, Psicoanálisis y Posicionamiento Comunitario

Pavelka, Gabriel
Luna, Mabel
La Vecchia, Marina
We propose communities work as a privileged intervention before what resists in institutional approaches with infancies and adolescences. We´re questioned by the effects of those approaches nowadays, especially in the zone of Atlantic Zone Regional Universitary Center, University of Comahue, Viedma, Río Negro. Research, a privileged function before uneasiness that turns practices in our public institutions resistant, will turn it into the royal route towards a praxis, from what we have called “Communitary Positioning”, turning intersdiciplinarity into transdisciplinarity. Research-extension-teaching knotting will produce, from different devices, transference in act, intension in extension, allowing the subjective advent. Psychoanalytical scaffolding in a cross with our concept of university in community, which gave way in 2010 to the creation of interinstitutional space The Ant Nest, will keep on working up to these days supported in Research Project “Present sufferings in infancies and adolescences. The places for institutional approaches: commentary work before what resists” directed by Dr. Patricia Weigandt and codirected by B.A. and Prof. Marina La Vecchia (V094) and Extension Project:” Institutional and communitary subject in present approaches. Learning from the ant(s) work” directed by Dr. Patrica Weigandt and codirected by B.A. Mabel Luna (No. 614) relaunching workers practices with subjectivation effects on the final target groups children, adolescents and families.
Proponemos al trabajo comunitario como intervención privilegiada ante lo que resiste en abordajes institucionales con infancia/s y adolescencia/s. Interrogados por los efectos de esos abordajes en nuestra época, en especial en el territorio de alcance del Centro Universitario Regional Zona Atlántica - Universidad Nacional del Comahue-Viedma - Río Negro. La Investigación, función privilegiada ante los malestares que tornan resistentes las prácticas en nuestras instituciones públicas, los tornará vía regia hacia una praxis, a partir de lo que denominamos “Posicionamiento Comunitario”, tornando lo interdisciplinar en transdisciplinar. El anudamiento investigación, extensión, docencia, producirá desde diversos dispositivos, transferencia en acto, intensión en la extensión, posibilitando advenimiento subjetivo. El andamiaje psicoanalítico en un cruce con nuestra concepción de Universidad en comunidad, que dio paso a la creación en el año 2010, del espacio interinstitucional “El hormiguero”, continuará funcionando a la fecha, apoyado en los Proyectos de Investigación “Los padecimientos actuales en la/s infancia/s y adolescencia/s. El lugar de los abordajes institucionales: el trabajo comunitario ante lo que resiste”. Directora: Dra. Patricia Weigandt. Codirectora: Lic. y Prof. Marina La Vecchia (V094) y de Extensión “El sujeto institucional y comunitario en los abordajes actuales. Aprendiendo el trabajo de hormiga(s)”. Directora: Dra. Patricia Weigandt. Codirectora: Lic. Mabel Luna (Nro. 614) relanzando prácticas de trabajadores, con efecto subjetivante en los destinatarios finales niños/as y adolescentes y familias.