Autor
MARÍA ANDREA NEGRETE
Más autores
VIRGINIA MUJICA
Fecha de publicación
2021
Archivo
Abstract
The writing presents the Research Groups Project "Adolescents: sexuality, discourses and socialization" of the Department of Humanities accredited by the SCyT of the University of the South, directed by B.C. María Andrea Negrete and co-directed by B.C. Jorgelina Fabrizi. It relates the foundations that gave rise to the project in the group of psychologist teachers, it makes explicit the theoretical framework in continuity with previous research on different topics related to the subjective construction of adolescents in educational contexts. The project aim is to investigate how adolescents are constructed as subjects of sexuality in current times, as a subjective experience of the body constructed in the discursive context (identities) and sexuality as a social construction (social practices). In this sense, the notion of gender, identity and sexual position, as well as the approach to social and cultural meanings, are contrasted with some concepts included in the Comprehensive Sexual Education law. Readings on first contents are presented as a result of the beginning of field work from surveys carried out with teachers with the aim of establishing operational categories.
Resumen
El escrito presenta el Proyecto de Grupos de Investigación “Adolescencias: sexualidad, discursos y socialización” del Departamento de Humanidades acreditado por la S.C.yT. de la Universidad del Sur, dirigido por la Lic. María Andrea Negrete y codirigido por la Lic. Jorgelina Fabrizi. Relata los fundamentos que dieron surgimiento al proyecto en el grupo de docentes psicólogos, explicita el marco teórico en continuidad con investigaciones anteriores sobre diferentes temáticas vinculadas a la construcción subjetiva de las adolescencias en contextos educativos. La propuesta del proyecto es indagar cómo los adolescentes se construyen como sujetos de la sexualidad en tiempos actuales, como experiencia subjetiva del cuerpo construida en el contexto discursivo (identidades) y la sexualidad como construcción social (prácticas sociales). En este sentido, la noción de género, identidad y posición sexuada, así como el abordaje de significaciones sociales y culturales, son contrastados con algunos conceptos comprendidos en la ley de Educación Sexual Integral. Se presentan lecturas sobre primeros contenidos resultado del inicio de trabajo de campo a partir de encuestas realizadas a docentes con el objetivo de establecer categorías operacionales.
Palabras clave