Autor
LILIA A. PACHECO, YANINA A. VERA
Fecha de publicación
2023
Archivo
Abstract
In this writing we will try to convey some concepts and reflections regarding the way in
which historically there has been an answer to that impossible posed by Freud, that is, the
school device. Device created based on the ideals of modernity; it puts the focus and the
failure on childhood and adolescence, without being able to consider various institutional
solutions, which accommodate the ways of learning, the different times, the needs, among
others, of the students. We will place our analysis today, with the subjective and socioeducational effects of having gone through the global pandemic, as a result of the
coronavirus. We will take concepts from the psychoanalytic field and socio-educational
practices. We will propose an ethical-institutional solution taking the term device, as
elements that are made available, taking into account conditions of educability, school
trajectories, whose perspective dignifies and accommodates children and adolescents.
which historically there has been an answer to that impossible posed by Freud, that is, the
school device. Device created based on the ideals of modernity; it puts the focus and the
failure on childhood and adolescence, without being able to consider various institutional
solutions, which accommodate the ways of learning, the different times, the needs, among
others, of the students. We will place our analysis today, with the subjective and socioeducational effects of having gone through the global pandemic, as a result of the
coronavirus. We will take concepts from the psychoanalytic field and socio-educational
practices. We will propose an ethical-institutional solution taking the term device, as
elements that are made available, taking into account conditions of educability, school
trajectories, whose perspective dignifies and accommodates children and adolescents.
Resumen
En el presente escrito intentaremos transmitir algunos conceptos y reflexiones respecto
al modo en el que históricamente se ha dado respuesta a aquel imposible planteado por
Freud, esto es el dispositivo escolar. Dispositivo creado en base a los ideales de la
modernidad; pone el foco y lo fallido en las infancias y adolescencias, sin poder plantearse
diversas salidas institucionales, que alojen los modos de aprender, los tiempos diversos,
las necesidades, entre otras, de los y las estudiantes. Ubicaremos nuestro análisis en la
actualidad, con los efectos subjetivantes y socio-educativos de haber transitado la
pandemia mundial, a raíz del coronavirus. Tomaremos conceptos del campo
psicoanalítico y de las prácticas socio-educativas. Propondremos una salida éticainstitucional tomando el término dispositivo, en tanto elementos que se ponen a
disposición, teniendo en cuenta condiciones de educabilidad, trayectorias escolares, cuya
perspectiva dignifique y aloje a las infancias y adolescencias.
al modo en el que históricamente se ha dado respuesta a aquel imposible planteado por
Freud, esto es el dispositivo escolar. Dispositivo creado en base a los ideales de la
modernidad; pone el foco y lo fallido en las infancias y adolescencias, sin poder plantearse
diversas salidas institucionales, que alojen los modos de aprender, los tiempos diversos,
las necesidades, entre otras, de los y las estudiantes. Ubicaremos nuestro análisis en la
actualidad, con los efectos subjetivantes y socio-educativos de haber transitado la
pandemia mundial, a raíz del coronavirus. Tomaremos conceptos del campo
psicoanalítico y de las prácticas socio-educativas. Propondremos una salida éticainstitucional tomando el término dispositivo, en tanto elementos que se ponen a
disposición, teniendo en cuenta condiciones de educabilidad, trayectorias escolares, cuya
perspectiva dignifique y aloje a las infancias y adolescencias.