PSICOPEDAGOGÍA Y PSICOANÁLISIS: UNA ARTICULACIÓN POSIBLE EN TORNO A LA ESCRITURA

Autor
AAB, HUGO
Fecha de publicación
2019
Abstract
This paper arises from the course in the Research Project belonging to the National University of Comahue, Regional University Center Atlantic Zone, entitled: "Destinations of de(s)ubjectivation in childhood / s and adolescence / s, intersections and community" (PI V112) directed by Dr. Patricia Weigandt and co-directed by B.C. and Prof. Marina La Vecchia. It aims to account for a possible articulation between psychoanalysis and psychopedagogy. We understand that for there to exist what psycho-pedagogues insist on placing under the concept of learning, there must be previous marks of which a subject can use to read the world and also read himself. From this perspective we affirm, challenging the binomial teaching-learning, teacher-student, that learning occurs rather between teacher and teacher. Readings that produce writings and allow exchanges that go beyond "depositing knowledge". This will be the prelude that will accompany us in the journey that prompts us the question: What points of encounter can we locate, from a psychopedagogical reading, between our discipline and psychoanalysis?
Resumen
El presente escrito surge del recorrido en el Proyecto de Investigación perteneciente a la Universidad Nacional del Comahue, Centro Universitario Regional Zona Atlántica, titulado: “Destinos de(s)ubjetivación en infancia/s y adolescencia/s, intersecciones y comunidad” (PI V112) dirigido por la pos Dra. Patricia Weigandt y co-dirigido por la Lic. y Prof. Marina La Vecchia.. Pretende dar cuenta de una articulación posible entre psicoanálisis y psicopedagogía. Entendemos que para que exista aquello que los psicopedagogos insistimos en ubicar bajo el concepto de aprendizaje, debe haber marcas previas de las cuales un sujeto puede valerse para leer el mundo y también leerse. Desde esta perspectiva sostenemos, interpelando el binomio enseñanza-aprendizaje, profesor-alumno, que el aprendizaje ocurre más bien entre enseñante y enseñante. Lecturas que producen escrituras y posibilitan intercambios que van más allá del “depositar conocimientos”. Esta será la antesala que nos acompañará en el recorrido al que nos impulsa la pregunta: ¿Qué puntos de encuentro podemos ubicar, desde una lectura psicopedagógica, entre nuestra disciplina y el psicoanálisis?
Palabras clave