Infancia/s y Adolescencia/s en el Hormiguero. Actualidad, Psicoanálisis, Universidad y Posicionamiento Comunitario

Weigandt, Patricia
We´ll track, in the mode of essay, the approaches and setting effects in infancies and adolescents in present days, from Psychoanalysis contributions, got from research and extension work. “Trying”, a characteristic of essays, will allow us to aim, from psychoanalytical scaffolding, but also give an account for a practice that, with a commitment of supporting, will turn into a praxis. Within and between institutions, producing “stuff”, we work on the productions issued in C.U.R.Z.A.´s Infancies and Adolescences Interinstitutional Space, El Hormiguero (The ants´ nest), where different devices give rise to interdisciplinary encounters and pass to transdisciplinary, whereas subject´s singularity is in kept in our horizon, as final recipients of practices performed by psycho pedagogues, medicine doctors, different levels teachers, psychologists, social workers, social operators, authorities from different organizations and institutions, tertiary and universitary students from various degrees, all dedicated to work with infancies and adolescences. Present status will demand to us to settle not only epochal issues but also the present sufferings, with predominance of the real, imposed phenomenon, lacking the symbolic detour to which we´ll offer in the place of psychoanalysts. Not only from clinics this time, but also from, what we have called, clinics in extension.
Recorreremos a modo de ensayo, abordajes y efectos de establecimiento en la actualidad de las infancia/s y adolescencia/s, desde aportes del psicoanálisis a partir de la investigación y la extensión universitaria.
El "probar" propio del ensayo, nos permitirá, no solamente un cierto intento a partir del andamiaje conceptual del psicoanálisis, sino dar cuenta de una práctica, que tras sí, y con un compromiso de sostén, dará paso -sólo entonces- a una praxis.
En y entre las instituciones, generando "cosa", trabajaremos las producciones surgidas del "Espacio Interinstitucional con Infancia/s y adolescencia/s CURZA "El hormiguero" , donde diferentes dispositivos dan lugar al encuentro interdisciplinar y pase a la transdisciplina al quedar en el horizonte la singularidad del sujeto, destinatario final de las prácticas de psicopedagogos, médicos, docentes de diferentes niveles, psicólogos, trabajadores sociales, operadores, autoridades de instituciones y organizaciones de diverso orden, estudiantes de diferentes carreras terciarias y universitarias, dedicados todos a trabajar con niños/as y adolescentes.
El estatuto de actualidad nos exigirá ubicar no sólo cuestiones de época, sino de padecimiento actual de predominio real, impuesto fenómeno, desprovisto del trámite simbólico del rodeo, al que nos prestaremos y nos ofreceremos en calidad de psicoanalistas. Esta vez no sólo desde la tradicionalmente denominada clínica, sino desde lo que hemos dado en llamar clínica en extensión.