Autor
La Vecchia, Marina
Fecha de publicación
2017
Archivo
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Abstract
University, house of high studies, educational organization that today summons us and calls to reflect on their acts incarnated in subjects that circulate daily, being located, in many opportunities, conveniently, oblivious to what happens. The psychoanalyst Marcelo Percia places it, does he place us? as inhabitants of "Cloisters of Conformism" We resist, question it, misunderstand it. What is, or should be, "the" university? Trainer of trainers. Transmission in each actor, their different positioning seems to be estranged from life and death. University is often inhabited by those who make a strong attempt to cut off all possible links with the whole community, with that community that nourishes us, sustains us, questions us. Something awkward circulates through its corridors: the figure of the scoundrel. It is strengthened. We resist. Lies, inequality, threats as acts of censorship and disciplining try to arise. What happens beyond the classrooms challenges us, our responsibility to students alerts us. The power to do, the power to generate spaces of worthy debate should be ground to plant. We resist being part of a conformism that kills ideas, thoughts, utopias, ideals needed for the construction of new scenarios in relationship with others.
Resumen
Universidad, casa de altos estudios, organización educativa que hoy nos convoca y convoca a reflexionar sobre sus actos encarnados en sujetos que circulan cotidianamente, ubicándose en muchas oportunidades de manera conveniente, ajenos a lo que acontece. El psicoanalista Marcelo Percia la ubica ¿Nos ubica? Como habitantes de “Claustros del Conformismo”. Me resisto, lo cuestiono, lo malentiendo. ¿Qué es o debería ser “La universidad? ¿Formadora de formadores? La transmisión que se pone en acto de cada uno de los actores de la comunidad universitaria, los diferentes posicionamientos que se van generando parecieran estar ajenos de la vida o la muerte. La Universidad muchas veces es habitada por quienes hacen un fuerte intento de cortar todo lazo posible con la comunidad toda, con esa comunidad que nos nutre, nos sostiene, nos cuestiona. Algo raro circula por sus pasillos, la figura del canalla cobra cuerpo, se potencia. Resistimos. La mentira, la desigualdad, las amenazas como actos de censura y disciplinamiento, intentan surgir. Lo que acontece en el más allá de las aulas nos interpela, nuestra responsabilidad con los estudiantes nos alerta. El poder hacer, el poder generar espacios de debate dignos es terreno a sembrar. Resistimos a ser parte de un conformismo que mata ideas, pensamientos, utopías; ideales necesarios para la construcción de nuevos escenarios en lazo con otros.
Palabras clave