Autor
MARA QUENTREQUEO
Fecha de publicación
2024
Archivo
Abstract
This writing is part of the research project 04/V121 belonging to the National University of
Comahue, Atlantic Zone Regional University Center, entitled: “Adolescence on the edges of
today. Psychoanalysis, institution and pandemic” directed by Lic. and Prof. Marina La Vecchia
and co-directed by Dr. Gabriel Pavelka. The work reflected in these lines arises from the
professional practice framed in the Residency chair of the last year of the Bachelor's degree in
Psychopedagogy and attempts to account for institutional instances that the Family Police Station
of the City of Viedma goes through and its effects. in the interventions and approaches developed
by a group of workers. Taking on a significant place are the spaces created from the “El
Hormiguero” Interinstitutional Space where these workers are housed, enabling them to think,
rethink, position themselves and reposition themselves in their professional practices and
interventions. Space that allows sustained practices to be put into tension, to agree on new
modalities of intervention and fundamentally to think along with other new paths, questions and
knowledge from a community position that allows subjective interventions with respect to the
recipients of the aforementioned institution but also with respect to the workers themselves.
Comahue, Atlantic Zone Regional University Center, entitled: “Adolescence on the edges of
today. Psychoanalysis, institution and pandemic” directed by Lic. and Prof. Marina La Vecchia
and co-directed by Dr. Gabriel Pavelka. The work reflected in these lines arises from the
professional practice framed in the Residency chair of the last year of the Bachelor's degree in
Psychopedagogy and attempts to account for institutional instances that the Family Police Station
of the City of Viedma goes through and its effects. in the interventions and approaches developed
by a group of workers. Taking on a significant place are the spaces created from the “El
Hormiguero” Interinstitutional Space where these workers are housed, enabling them to think,
rethink, position themselves and reposition themselves in their professional practices and
interventions. Space that allows sustained practices to be put into tension, to agree on new
modalities of intervention and fundamentally to think along with other new paths, questions and
knowledge from a community position that allows subjective interventions with respect to the
recipients of the aforementioned institution but also with respect to the workers themselves.
Resumen
El presente escrito, se enmarca en el Proyecto de investigación 04/ V121 perteneciente a la
Universidad Nacional del Comahue, Centro Universitario Regional Zona Atlántica, titulado:
“Adolescencias en los bordes de la actualidad. Psicoanálisis, institución y pandemia” dirigido por
la Lic. y Prof. Marina La Vecchia y codirigido por el Dr. Gabriel Pavelka. El trabajo plasmado en
estas líneas surge a partir de la práctica profesionalizante enmarcada en la cátedra de Residencia
del último año de la carrera Licenciatura en Psicopedagogía e intenta dar cuenta de instancias
institucionales que atraviesa la Comisaría de la Familia de la Ciudad de Viedma y sus efectos en
las intervenciones y abordajes que desarrollan un grupo de trabajadores. Cobrando lugar
significativo los espacios gestados desde el Espacio Interinstitucional “El Hormiguero” en donde
se aloja a estos trabajadores habilitándolos a pensar, repensar, posicionarse y reposicionarse en
sus prácticas e intervenciones profesionales. Espacio que permite poner en tensión las prácticas
sostenidas, acordar nuevas modalidades de intervención y fundamentalmente pensar junto a otros
nuevos caminos, interrogantes y saberes desde un posicionamiento comunitario que permita
intervenciones subjetivantes respecto de los destinatarios de la institución mencionada pero
también respecto a los propios trabajadores.
Universidad Nacional del Comahue, Centro Universitario Regional Zona Atlántica, titulado:
“Adolescencias en los bordes de la actualidad. Psicoanálisis, institución y pandemia” dirigido por
la Lic. y Prof. Marina La Vecchia y codirigido por el Dr. Gabriel Pavelka. El trabajo plasmado en
estas líneas surge a partir de la práctica profesionalizante enmarcada en la cátedra de Residencia
del último año de la carrera Licenciatura en Psicopedagogía e intenta dar cuenta de instancias
institucionales que atraviesa la Comisaría de la Familia de la Ciudad de Viedma y sus efectos en
las intervenciones y abordajes que desarrollan un grupo de trabajadores. Cobrando lugar
significativo los espacios gestados desde el Espacio Interinstitucional “El Hormiguero” en donde
se aloja a estos trabajadores habilitándolos a pensar, repensar, posicionarse y reposicionarse en
sus prácticas e intervenciones profesionales. Espacio que permite poner en tensión las prácticas
sostenidas, acordar nuevas modalidades de intervención y fundamentalmente pensar junto a otros
nuevos caminos, interrogantes y saberes desde un posicionamiento comunitario que permita
intervenciones subjetivantes respecto de los destinatarios de la institución mencionada pero
también respecto a los propios trabajadores.
Palabras clave