MIRADAS. LA INVENCIÓN DEL ESPEJO Y LA CONSTITUCIÓN DEL YO

Autor
AGUSTINA SCHÄUBLE
Fecha de publicación
2024
Abstract
This journey arises from the psychopedagogical clinical experience with a young child
and is part of the research project “Adolescence on the edges of today. Psychoanalysis,
institution and pandemic”, directed by Lic. and Prof. Marina La Vecchia and Co-directed
by Dr. Gabriel Pavelka (CURZA-UNCo). Different sections are proposed that, in the form
of a family-educational institution-patient triad, attempt to outline the diagnosis,
evaluation and treatment that were implemented in order to alleviate the child's suffering.
The constitution of the Self, imago and image, Other, transference, gaze, humanization
and signifiers, are some of the psychoanalytic categories that take on substance in this
writing in an attempt to read beyond the body as a biological whole and giving rise to the
imaginary status and symbolic of the same. For the stated purposes, contributions are
taken from different authors, among whom are psychoanalysts, producing a link between
the theoretical-clinical writing of psychoanalysis and the psychopedagogical experience
narrated here.
Resumen
El presente recorrido surge de la experiencia clínica psicopedagógica con un niño
pequeño y se enmarca en el proyecto de investigación “Adolescencias en los bordes de la
actualidad. Psicoanálisis, institución y pandemia”, dirigido por la Lic. y Prof. Marina La
Vecchia y Co-dirigido por el Dr. Gabriel Pavelka (CURZA-UNCo). Se plantean distintos
apartados que, a manera de tríada familia-institución educativa-paciente, intentan esbozar
el diagnóstico, evaluación y tratamiento que se pusieron en marcha a los fines de aliviar
el sufrimiento del niño. La constitución del Yo, imago e imagen, Otro, transferencia,
mirada, humanización y significantes, son algunas de las categorías psicoanalíticas que
toman sustancialidad en este escrito en un intento de leer más allá del cuerpo como
conjunto biológico y dando lugar al estatuto imaginario y simbólico del mismo. A los
fines enunciados, se toman aportes de distintos autores/as, entre los cuales se hallan
psicoanalistas, produciendo un enlace entre la escritura teórico-clínica propia del
psicoanálisis y la experiencia psicopedagógica aquí narrada.